För spelare från 13 till 14 år
I den här åldern förbättras spelarnas förmåga att samarbeta med anledning av ökad mognad och ökad erfarenhet av fotboll. Samverkan kan ske i större enheter där exempelvis lagdelar genomför aktioner tillsammans.
För den här åldern önskar vi att du som ledare utbildar dig i minst UEFA C för att ge spelare i P18 bästa möjlighet till att lära sig Svenska Fotbollsförbundets grundtankar och ideér kring spelet. Vi önskar dessutom att du i början av året tillsammans med dina tränarkollegor gör en årsplan och även en mer nedbruten veckoplanering. Träningsupplägg får gärna synkas med våra U-lags planering för att vi ska kunna rotera spelare mellan lagen och en igenkänning ska finnas i det vi övar på. Mallar för årsplanering och veckoplanering finns under "mallar och underlag" i menyn ovan. Vill ni ha hjälp med planeringen så hör gärna av er så bokar vi in ett möte.
Under 2025 kommer vi att arbeta med interna utbildningar för alla ledare i P18, syftet är att alla ska arbeta efter samma arbetssätt och på så vis skapa en enklare övergång för våra spelare mellan lag, en bättre sammanhållning i föreningen och en tydligare identitet.
Internutbildningen grundar sig i spelarutbildningsplanen
Digital utbildning. Syftet med Fotbollens spela, lek och lär är att alla fotbollsföreningar ska ha en gemensam tanke med sin verksamhet – en tanke som utgår från följande fem riktlinjer: Fotboll för alla, Barns och ungdomars villkor, Fokus på glädje, ansträngning och lärande, Hållbart idrottande och Fair Play.
Alla ledare och andra vuxna i föreningen ska genomgå Rädda barnens webbutbildning Tryggare tillsammans – Föreningen I den här utbildningen får du kunskap om hur du som ledare kan bidra till en trygg föreningsmiljö inom områdena; öppenhet, lyhördhet, säkerhet, omtänksamhet och integritet.
I denna spelform önskar vi att alla ledare har som ambition att gå minst utbildning UEFA C, det är en del i arbetet med att få en förening som arbetar mot samma mål och även mot svensk fotbolls mål.
Du kan läsa mer om utbildningar här
I spelformen 9 mot 9 har spelarna oftast flera års erfarenhet av fotboll och god förståelse för spelet. Spelets skeden och lagdelarna framgår tydligt.
I spelformen introduceras off-side regeln medan retreat-linjerna försvinner. Det gör spelet mer likt 11 mot 11 och spelarna behöver nu i större utsträckning samarbeta.
I spelformen 9 mot 9 bör spelarna känna till planens indelning, detta introducerades i spelarutbildningsplanen för 7 mot 7 men det är först i 9 mot 9 som man tydligare kan förvänta sig se spelytorna.
Lagets spelsystem är en helhetsplan där formation, arbetssätt, roller och spelartyper finns beskrivet. Under mallar finns en pptx-fil där du kan ta fram ett spelsystem för ditt lag.
Det rekommenderas att spela med tre lagdelar (backar, mittfältare och forwards). Fortsätt
att poängtera att alla spelare är anfallsspelare när laget har bollen och att alla är
försvarsspelare när motståndarna har bollen.
Det kan vara nyttigt för spelarnas lärande att
spela med olika formationer vid olika tillfällen, till exempel att i en match spela med tre
mittfältare och i nästa med fyra. Spelarnas positioner börjar renodlas, men det är
fortfarande bra att ibland låta dem träna och spela på olika positioner.
Arbetssättet kan vara olika i spelets olika skeden. Det finns några bra filmer på SvFF:s hemsida på länken nedan, gå gärna in och kolla på dom:
Spelets skeden på SvFF:s hemsida
När laget har bollen gäller det att försöka komma till avslut och göra mål (KTAGM). För att
lyckas med detta behöver laget ofta först passera motståndarnas spelare och lagdelar.
När motståndarna har bollen gäller det för spelarna i det försvarande laget att ta bollen för att själva kunna anfalla. När hela laget samarbetar ökar möjligheterna att ta bollen. På så vis kan laget även undgå att hamna i skedet förhindra och rädda avslut.
Spelarna har olika roller i spelets olika skeden. I tretton- och fjortonårsåldern kan spelare
inom samma lagdel ha olika roller. Exempelvis kan den ena innermittfältaren komma högre
upp i planen än den andra i speluppbyggnaden.
Begränsa er till någon eller några punkter per position och skede, till exempel att målvaktens
roll i speluppbyggnad är att vara spelbar bakåt och i kontring starta spelet snabbt efter att ha
fångat bollen.
För att underlätta för lag att utveckla sitt spelsystem har SvFF förslagit uppgifter och
prioriteringar för varje skede av spelet.
I
spelformen 9 mot 9 finns förslag på två prioriteringar per skede av spelet vilka underlättar
för spelarna att genomföra uppgiften. Den första prioriteringen för varje skede finns kvar
från spelformen 7 mot 7.
Lag som inte tidigare har jobbat med spelets skeden rekommenderas att börja med den
första prioriteringen för varje skede. Först när laget har genomfört dessa på ett bra sätt på
träning och i matcher introduceras prioritering nummer två för varje skede. Laget kan även
ta fram egna prioriteringar, gärna genom en dialog mellan ledarna och spelarna.
Varje lag kan skapa sitt eget spelsystem med de rekommenderade uppgifterna och
prioriteringarna som grund. Uppgifterna och prioriteringarna presenteras under respektive
skede av spelet i skissen "Spelets skeden 9 mot 9".
Tips!
Det tar tid att skapa ett spelsystem för alla spelets skeden. Antalet prioriteringar och roller
per skede bör utökas succesivt.
Tränaren bör låta spelarna vara delaktiga. Exempelvis kan hen fråga spelarna hur de
upplever att spelbarheten i spelyta 2 och 3 fungerar i kontring, om laget behöver träna mera
på det eller om utgångspositionerna eller spelarnas roller behöver justeras
På senare år har man börjat inse hur viktig den mentala biten är inom idrott, och mycket energi, tid och fokus har lagts på att utveckla den delen inom idrotten.
I den här åldern kan det vara bra att börja jobba med grundläggande saker som fokus, göra nästa aktion, och att göra varandra bättre i laget.
Antal träningar per vecka |
3 - 4 (erbjuds även extra teknikträning/MV-träning i klubben om önskemål finns från spelare/vårdnadshavare/ledare) |
Träningens längd | 60 min - 75 min |
Träningens innehåll |
|
Antal matcher per vecka |
|
Ledartäthet |
|
Ledarutbildning |
|
I den här åldern förstår barnen spelet fotboll och det blir därför viktigare att prata i vedertagna termer och begrepp.
Planens ytor delas upp enligt bilderna, i 9 mot 9 fotbollen vill vi att spelarna kan de termer som används inom svensk fotboll.
9 mot 9 ska lära ge spelarna förutsättningar att ta klivet in i 11 mot 11 fotbollen.
Ansvarig för innehåll på denna sida är P18 IK:s styrelse och fotbollsansvarige. Om du har frågor eller synpunkter på innehåll, kontakta oss via ida@p18ik.se
Spelarutbildningsplanen och den digitala ledarpärmen är skapad för att vi ska ha ett gemensamt arbetssätt i föreningen.
Du som ledare får gärna komma med förslag och tankar om hur vi kan förbättra detta digitala verktyg.